Creatieve manieren om branding in je evenementenlocatie te integreren

foto intentif 4

Organiseer je een evenement, dan is branding bijzonder belangrijk. Zo versterk je de visuele identiteit van je bedrijf of evenement, toon je aan dat je het evenement tot in de puntjes georganiseerd hebt en je onderscheidt jezelf van andere gelijkaardige evenementen. Kortom, jouw evenement zal herinnerd worden. Maar hoe integreer je branding op een creatieve manier in je evenementlocatie en daarbuiten?

Uw evenement in Zaal Publiek Authentiek? Contacteer ons

Stem het evenement af op de doelgroep

Vooraleer je kan beginnen denken aan branding, moet je de doelgroep duidelijk afbakenen. Wie zijn de gasten van het evenement? Wat hebben al die mensen gemeenschappelijk? En welk gevoel wil je opwekken op het evenement of tot welke actie wil je de doelgroep aanzetten?

Eenmaal je het antwoord kent op die vragen, kan je aan de branding beginnen. Geef een identiteit aan het evenement, rekening houdend met de doelgroep, wat de genodigden willen zien en wat je evenement voor hen moet betekenen.

Maak de online branding harmonieus

De kans is groot dat je ook online je evenement zal branden. Gaat het om een trouwfeest, een communiefeest of een doopfeest, dan werk je mogelijk enkel met fysieke uitnodigingen. Voor zakelijke evenementen gebeurt zo goed als alles daarentegen online. Het is belangrijk om de online branding eenduidig en harmonieus te maken, of je nu communiceert via e-mail, een app, social media of een website, de kleuren en de lettertypes moeten via elk kanaal hetzelfde zijn.

Ook de teksten, de toon die je gebruikt en de algemene boodschap moet via elk kanaal identiek zijn. Sterke branding getuigt van een goed georganiseerd en professioneel evenement. Door overal op dezelfde manier te communiceren, is het doel van het evenement ook extra duidelijk.

event overondernemers in zaal publiek authentiek 17

Branding op het evenement

Op het evenement zelf is de branding natuurlijk het allerbelangrijkst. De mogelijkheden zijn hier eigenlijk legio, maar altijd geldt: wees consistent. Gebruik dezelfde kleuren, lettertypes en tone of voice voor elk type branding op je evenement. We geven je enkele ideetjes:

  • Posters en uithangborden die de boodschap van je evenement onderstrepen
  • Grote letters met de bedrijfsnaam of je eigen naam waarmee mensen op de foto kunnen
  • Aangepaste lichtprojecties die logo’s of iets anders projecteren
  • QR-codes met achtergrondinformatie
  • Experimenteer met nieuwe technologie zoals augmented reality of virtual reality
  • Op bedrijfsevenementen kan je op bepaalde plekken schermen plaatsen waarop gasten informatie vinden over het bedrijf, over opvallende prestaties of vernieuwingen van het bedrijf kunnen lezen of video’s vinden, zoals interviews met werknemers.
  • Op zakelijke evenementen kan je een spreker uitnodigen die een lezing geeft over een onderwerp dat aansluit bij het evenement.

Benut de kracht van social media

Social media is van groot belang voor elk type evenement waarvan je wil dat er achteraf over gepraat wordt. Zet daarom bij de branding van je evenement in op social media kanalen die je doelgroep gebruikt en zorg ervoor dat je gasten op het evenement content kunnen maken die ze graag op sociale media delen.

Maak een fotobooth waar mensen kunnen poseren voor foto’s met het logo van je bedrijf duidelijk in beeld. Of organiseer een wedstrijdje voor de beste foto van de avond. Zo wordt je evenement mogelijk vaker gedeeld op sociale media.

De kracht zit in de details

Je gasten zullen onder de indruk zijn wanneer ze zien dat je veel tijd en denkwerk in het evenement hebt gestoken. Dat blijkt uit de kleinste details. Laat chocolade logootjes maken die de catering op desserts kan prikken, geef iedereen een goodiebag met kleine cadeautjes waarop het logo van je bedrijf staat of voorzie voor elke uitgenodigde een persoonlijk naamkaartje. Het zijn details die niet onopgemerkt voorbij gaan.

Geef je evenement een naam

Iets wat vaak over het hoofd gezien wordt is een naam voor je evenement. Het maakt alles een stuk spannender, zeker op de uitnodiging. Je kan een “Evenement naamsverandering bedrijf Vandewalle” organiseren of je gasten welkom heten op de “Rebrand Rendez-vous van Vandewalle”.

Dat zal veel beter blijven plakken en geeft meteen de indruk dat er tijd in het evenement is gestoken. De genodigden zullen je evenement zien als iets wat ze niet zullen willen missen.

Vraag achteraf om de mening van je gasten

Organiseer je een bedrijfsevenement en komen er in de toekomst nog, dan loont het zeker om te luisteren naar wat je gasten van het evenement vonden. Dat kan via enquêtes, door discussies te volgen op social media of gewoon door rechtstreeks feedback te vragen. Zo kan je de volgende keer alle werkpuntjes aanpakken.

Zin in een authentieke beleving voor en mét jouw bedrijf?

Contacteer ons